Prevenirea risipei alimentare și provocările gastronomiei viitorului, discutate la Black Sea Food Summit

Prevenirea risipei alimentare și provocările gastronomiei viitorului s-au numărat printre temele discutate la ediția-pilot a Black Sea Food Summit, ce a avut loc vineri în cadrul târgului Romhotel.

Evenimentul, inclus în inițiativa „Sărbătoarea Gustului”, i-a avut ca invitați speciali din Franța pe Frederic Jaunault și pe Jacques Henrio, distinși cu titlul de „Meilleur Ouvrier de France”.

Printre vorbitori s-a numărat directorul general al AGERPRES, Alexandru Giboi, care s-a referit la implicarea Agenției Naționale de Presă în promovarea unui stil de viață sănătos.

„Ne dorim să sprijinim orice inițiativă cum este ‘Sărbătoarea Gustului’ care promovează stilul acesta de viață sănătos și mâncarea sănătoasă. Legătura dintre noi aș numi-o ‘mâncare informată’, adică să știm ce să mâncăm. Aici intervine Agenția Națională de Presă care promovează tot ce ține de informare. Pentru noi este foarte important ca publicul nostru să fie un public educat. Suntem conștienți că avem un rol foarte important în evoluția publicului nostru”, a precizat Alexandru Giboi.

El a amintit că Agenția Națională de Presă a lansat un flux special de știri dedicat artei gastronomiei.

„Prin fluxul special pe care l-am lansat la începutul colaborării cu ‘Sărbătoarea Gustului’ — ‘Știri cu Gust’ — aducem și noi o contribuție în ceea ce privește educarea publicului în zona aceasta de mâncare sănătoasă. Cred că este foarte important să promovăm astfel inițiative în continuare, să avem un parteneriat în continuare. (…) Considerăm că împreună putem evolua mult mai bine, decât o facem separat”, a adăugat Alexandru Giboi.

Daniel Dobre, partener fondator „Sărbătoarea Gustului”, a vorbit despre țintele pe termen lung ale Black Sea Food Summit.

„M-am gândit să inițiez acest proiect-pilot, să pun bazele unei ediții oficiale în 2016 unde să invităm toate autoritățile care sunt implicate în acest demers al agriculturii, al protecției mediului, dar și din Ministerul Învățământului. Îmi propun să investim în tânăra generație”, a declarat Daniel Dobre, pentru AGERPRES, care a adăugat că invitații din străinătate aduc un plus de expertiză.

Potrivit acestuia, una dintre problemele majore discutate la summit este risipa alimentară. „Trebuie să avem grijă de planeta noastră, să fim conștienți că noi consumăm peste 150% din capacitatea noastră de a produce. Trebuie să fim din ce în ce mai conștienți că orice gest al nostru trebuie să fie mai responsabil”, a subliniat Dobre.

Jacques Henrio a evidențiat responsabilitatea profesioniștilor din domeniul gastronomiei și disciplina pe care aceștia trebuie să o respecte. El a spus că pentru o persoană care lucrează într-o bucătărie disciplina este un aspect esențial. „Dacă nu ne respectăm pe noi înșine, nu respectăm produsul”, a spus Henrio.

Printre vorbitorii la summit s-au numărat reprezentanți ai unor mari firme implicate în industria alimentară, precum Macromex, Unilever Food Solutions, reprezentanți ai unor școli în care sunt formați experți în gastronomie, precum și Magor Csibi — reprezentant al World Wide Fund România.

Magor Csibi a vorbit, de asemenea, despre problema risipei alimentare la nivel mondial. „Raportul ‘Planeta Vie’, pe care îl facem o dată la fiecare doi ani, ne arată că în acest moment consumăm de parcă am avea 1,5 planete. Deja ajungem ca în august să consumăm ce produce planeta pentru un an”, a declarat el, pentru AGERPRES.

Potrivit acestuia, „în România, unul din cinci pachete alimentare este aruncat”. „Dincolo de legislație, dincolo de ce se întâmplă, putem să deschidem frigiderul și să vedem câtă mâncare aruncăm”, a adăugat el.

Dan Radu, director de dezvoltare în cadrul ICEP Hotel School, a subliniat că educația este cheia unei politici anti-risipă alimentară. „Cel puțin la noi la școală discutăm despre conservarea produselor, despre conservarea naturii și despre gândirea verde”, a declarat el, pentru AGERPRES.

Radu a adăugat că summitul ce s-a desfășurat vineri, la Romexpo, în Capitală, este foarte important. „Este un concept nou, este de apreciat și de susținut mai departe. Trebuie să existe cât mai multe evenimente de acest gen la noi în țară”, a spus el.

În opinia sa, show-urile tv au adus un „plus” de popularitate meseriei de chef. „Meseria de chef, dacă era înainte hulită, acum a ajuns să fie căutată de foarte multă lume. În ultima vreme beneficiază și de foarte multă publicitate și atunci foarte multă lume se uită la televizor și spune: ‘Și eu aș dori să ajung așa'”, a mărturisit el.

Subscribe to newsletter

Partener strategic si sustenabil